• Jeu de Boules

Informatie Jeu de Boules

Vanuit de behoefte elkaar te blijven zien na een korfballend leven en een deel van de zondag zoals altijd op het Phoenix-veld door te brengen, is jeu-de-boules onder de vlag van Phoenix ontstaan. De meeste jeu-de-boulers zijn dan ook al jarenlang lid van Phoenix en hebben zelf (ooit) gekorfbald bij Phoenix. In ieder geval is elke jeu-de-bouler op de een of andere manier al eerder verbonden met Phoenix. Ook van eventuele nieuwe deelnemers verwachten we dat zij minimaal algemeen lid zijn of worden.Op dit moment zijn er 30 ingeschreven spelers. Net zoals bij korfbal mag je ook afschrijven als je niet kunt. Rekening wordt gehouden met oppasdiensten van opa’s en oma’s en met de caravan vooral in het voorseizoen. Toch zijn er altijd voldoende mensen aanwezig om de onderlinge competitie te spelen.

We spelen op de zand-grindbaan naast het clubgebouw van Phoenix. De velden moeten we – ouderwets – zelf uitleggen. Ook het onderhoud van de baan is in eigen beheer. Op woensdagochtend zijn verschillende jeu-de-boulers aanwezig om dit te doen én om klussen in en rond het clubgebouw uit te voeren.

Jeu-de-boules heeft geen bestuur, wel een aantal mensen dat van alles regelt Zo is de wedstrijdleiding in handen van Ditt van Eeden. Zij wijst de teams bij loting aan en maakt de baanindeling. Voor de financiën en de uitvoering van de lief-en-leed-pot zorgt zij ook. De stand en de voortgang van de periodekampioenen houdt Annet Dob bij.

Spel en spelregels

Het speelseizoen jeu-de-boules onder de vlag van Phoenix start in maart en loopt tot oktober. Elke zondag vanaf 13.00 uur is er een onderlinge competitie. We spelen in teams van twee spelers, een zogenaamde doublette. Gespeeld wordt volgens de regels van de NJBB. Afspraken over het gooi-startpunt, het meten van de afstand bij onduidelijkheid, de regels over de baan, de puntentelling, we volgen ze allemaal. Niet omdat het moet, maar omdat het de sfeer verbetert.

Sfeer

De sfeer, het sociale aspect bij jeu-de-boules is een belangrijk onderdeel. Niet iedereen het altijd eens met elkaar, soms is verliezen minder leuk dan winnen, net zoals in elk team en elk spel. Maar nooit leidt dit tot problemen. Elke zondag praten we gezellig na onder het genot van een al dan niet alcoholvrij drankje. Eenmaal per seizoen is er een barbecue en eenmaal per seizoen een dagje uit. Tussendoor is er altijd wel iemand jarig die wat lekkers meeneemt.

Open jeu-de-boules-toernooi

Op eerste pinksterdag organiseren we elk jaar het Henk van Oosten jeudeboules, een open jeu de boules toernooi. Elk Phoenix lid, vrienden of familie van leden kunnen dan (hernieuwd) kennismaken met het jeu-de-boules. Dit alles onder het genot van een croissantje en Franse kaasjes