• Wie zijn we

Phoenix is als ontspanningsvereniging op 15 juni 1921 in Den Haag opgericht en in 1981 naar Zoetermeer verhuisd en daar een sportverengiging geworden. Vanaf de oprichting is de voornaamste sport het korfbal, maar er zijn ook jeu-de-boulers,  klaverjassers en mensen die fit willen blijven actief.

Phoenix is een vereniging voor het hele gezin, van de jongste jeugd tot een wat hogere leeftijd. Iedereen is welkom, de leden, de jeugdleden met hun ouders en anderen sympathisanten maken onze vereniging. Met elkaar zorgen we er voor dat de sportieve activiteiten, korfbal, jeu-de-boules, klaverjas, plaatsvinden, we kunnen trainen en wedstrijden hebben, maar ook dat de bar in de kantine bezet is, het clubhuis schoon is etc. etc. Iedereen moet daarbij zijn of haar steentje bijdragen, maar dat uiteraard zoveel mogelijk in aansluiting op de eigen wensen.

We hebben ons eigen clubhuis aan het van Doornenplantsoen en daar vinden onze activiteiten plaats. Alleen in de wintermaanden als het korfbal in zaal gespeeld wordt, spelen we onze thuiswedstrijden in Sporthal Oosterpport en trainen we in de Zoetermeerse sportzalen.

Kom gerust langs om nader kennis te maken.

• Korfbal

Korfbal is – na voetbal, volleybal en hockey – de vierde teamsport in Nederland. De korfbalverenigingen zijn allemaal lid van het Koninklijk Nederlands Korfbalverbond (www.knkv.nl). Maar korfbal wordt niet alleen in Nederland beoefend. In meer dan 60 andere landen verspreid over de hele wereld wordt gekorfbald. Korfbal heeft een Olympische erkenning, maar is (nog) geen sport op de Olympische Spelen.

EEN TEAMSPORT

Korfbal is de enige gemengde teamsport. Elk team bestaat uit meisjes (dames) en jongens (heren). Alle teams spelen competitie, dat wil zeggen dat ze wedstrijden spelen tegen andere verenigingen. Van begin september tot half november en van april tot begin juni buiten op het (kunst)gras. In de winterperiode wordt in een sporthal gekorfbald.

EEN VEELZIJDIGE SPORT

Korfbal is een sport waarbij je veel moet lopen, een bal moet kunnen vangen en gooien, moet samenspelen met anderen en waarbij je een persoonlijke tegenstander hebt. Korfbal lijkt een makkelijke sport als je er naar kijkt, maar is best lastig om te spelen.

Hardlopen en tegelijk een bal vangen is moeilijker dan je denkt. Korfballers moeten een goede conditie hebben, moeten niet alleen hard kunnen lopen, maar ook snel zijn. Goed een bal kunnen vangen en gooien is natuurlijk even belangrijk. Al deze dingen worden tijdens trainingen aangeleerd. Daarnaast is ook tactiek belangrijk, herkennen wat voor spel je tegenstander speelt en met elkaar afspreken hoe jij speelt. Fanatiek zijn mag bij korfbal, agressief niet.

EEN SPORT VOOR ALLE LEEFTIJDEN

Korfbal kun je spelen als je zes bent, maar ook als je zestig bent. In alle gevallen is het goed voor je lichaam. Van de kinderen en jongeren verwachten we dat iedereen altijd op de training en bij de wedstrijden aanwezig is. Voor de recreatieve korfballers (vanaf de senioren) wordt de training facultatief aangeboden.

• Jeu de Boules, Klaverjas, Kombifit en andere activiteiten

Onder het kopje andere activiteiten staat meer informatie over Jeu-de-Boule, Klaverjas, Kombifit en alles wat we nog meer doen. Dit doen we allemaal op recreatieve basis.